RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
BIDANG MENGGAMBAR
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Kelas : 1
Mangga
Masa : 8.00 pagi – 10.00 pagi
Bilangan Murid : 30 orang
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Kolaj
Tema : Alam
Semula Jadi
Tajuk : Buah Manggaku
Masa : 60
minit
Media : Alatan
– Bahan Maujud
(buah manga)
: Bahan
– Kertas Lukisan, Kertas warna, dan Gam
Bahan Bantu Mengajar :
Contoh hasil kerja kolaj gambar
‘Buah mangga’ , BBM lagu
EMK : Elemen
Kreativiti dan Inovatif
Elemen
Keusahawanan
Elemen Teknologi Maklumat dan
Komunikasi
Pengetahuan sedia ada murid:
1 Murid pernah melihat mangga sebenar
di pasar raya.
2 Murid pernah melukis, menggunting dan
mewarna.
Hasil
Pembelajaran :
1
Memahami konsep teknik kolaj
2
Menghasilkan gambar buah mangga dengan
menggunakan alat dan bahan yang sesuai.
3
Menghasilkan gambar buah mangga dengan
berdasarkan tema imaginasi murid menggunakan teknik kolaj.
Objektif
Pembelajaran
Pada akhir pengajaran murid dapat:
1
Mengenal,
menamakan, dan memahami bahasa seni visual yang terdapat pada karya seni.
2
Menyatakan alat, bahan dan teknik bagi
menghasilkan buah mangga dengan menggunakan teknik kolaj.
3
Menghasilkan gambar buah mangga yang
berbentuk 2 dimensi dengan teknik kolaj.
4
Membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
Nilai-nilai
murni :
Kreatif, berhati-hati,
ketekunan, ketelitian dan kekemasan,
kerjasama,
kerjasama
Kemahiran
Berfikir : Kemahiran belajar, pemudah cara,
Mensyukuri alam semula
jadi
KBKK : Menentukan urutan, mengaitkan dan
menilai
Penggabungjalinan : Pendidikan
Muzik
Teknik : Berpusatkan
Murid
STANDARD KANDUNGAN
1.
Persepsi
dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni: garisan, ruang, rupa, dan warna)
2.
Aplikasi
pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media.
3.
Penzahiran
idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan karya.
4.
Apresiasi
terhadap karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
1) Persepsi
Estetik
Murid dapat mengenal, menamakan, dan
memahami bahasa seni visual yang terdapat pada karya seni.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Garisan –garisan
putus-putus
1.1.1.2 Rupa – Organik
dan geometri
1.1.1.3 Ruang rata
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.2.1 Harmoni – warna
1.1.2.2 Kesatuan – pelbagai unsur alam
semula jadi
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.1.2 Mengenal dan menyatakan
jenis-jenis media
1.2.1.1 Alat – bahan maujud buah
mangga dan gambarkoleksi buah mangga
1.2.1.2 Bahan – Kertas lukisan, kertas
warna, dan gam.
1.2.2
Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1 Teknik – Kolaj (koyakan)
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid dapat menghasilkan pengetahuan,
kefahaman, dan kemahiran bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1 Memilih dan memanipulasikan
bahan secara kreatif
1.3.2 Menggunakan unsur seni (garisan,
rupa, warna dan ruang) dalam penghasilan karya
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan
bahasa seni visual
1.4 Apresiasi Seni
Murid
dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa
seni visual.
1.4.1 Mempamerkan hasil karya yang
telah dihasilkan.
1.4.2
Menceritakan karya sendiri secara lisan.
1.4.3 Menghasilkan karya seni bersama
rakan.
MASA
|
Aktiviti
/ Kandungan
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
Persepsi Estetik
·
Guru memperdengarkan lagu “papaya, mangga,
pisang, jambu” kepada murid-murid danmengajak mereka menyanyi bersama-sama.
·
Guru
memperkenalkantajuk pelajaran padahari ini dan bersoal jawab dengan murid berkenaan video klip tersebut.
Contoh Soalan :
1)
Apakah itu kolaj?
2)
Bagaimana kolaj dihasilkan?
·
Guru menerangkan apa itu kolaj danmenunjukkan contoh-contoh hasil
kolaj yang baik.
·
Guru
berinteraksi dengan murid tentang bahasa seni visual seperti rupa, bentuk dan
warna.
|
BBM :
LCD,
computer, Video, Lagu
TKP :
Muzik,
Linguistik
Teknik :
Soal Jawab
|
Langkah 1 (10 Minit)
|
Aplikasi Seni
·
Guru
berinteraksi dengan murid tentang media yang sesuai digunakan untuk membuat
corak teknik kolaj.
·
Guru
menunjuk cara bagi menghasilkan corak teknik kolaj.
·
Guru
menunjukkan hasil lukisan bentuk mangga, daun, dan tangkai menggunakan
garisan putus-putus.
·
Guru
memberitahu bahawa rupa ini akan membentuk satu gambar yang menarik jika
ditampal dengan kertas warna.
·
Murid
diberi peluang untuk menyatakan bahan-bahan lain yang boleh digunakan untuk
menghasilkan karya.
·
Guru
menunjukkan cara-cara untuk menghasilkan kolaj buah mangga.
|
Kemahiran
Berfikir :
Mengaitkan
BBM :
Bahan maujud
(Mangga)
Teknik :
Penerangan,
demonstrasi
Nilai :
Kekemasan,
Kesungguhan, Kebersihan
|
Langkah 2
(30 Minit)
|
Ekspresi kreatif
Langkah 1:
·
Murid
dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil (2-3 ahli)
·
Guru
mengedarkan alatan dan bahan, kertas
lukisan gambar mangga yang mempunyai garis putus-putus, kertas warna
hijau/jingga/hitam, dan gam.
·
Murid
mengoyakkan kertas warna dalam saiz yang kecil dengan bimbingan guru.
Langkah 2 :
·
Murid menyusun dan menampal kepingan kertas warna mengikut reka bentuk
yang disediakan menggunakan gam bermula dengan buah mangga (warna jingga),
diikuti dengan daun(warna hijau) dan tangkainya(warna hitam).
·
Guru membimbing murid menjalankan aktiviti dengan memberi penekanan kepada kekemasan hasil kerja.
- Murid juga digalakkan untuk
bekerjasama.
|
Strategi :
Berpusatkan
murid
Nilai :
Kerjasama,
kekemasan, kebersihan
|
Penutup
(15 Minit)
|
Apresiasi seni visual
·
Murid
mempamerkan hasil kerja dan menjelaskan hasil karya sendiri
·
Guru
memberi komen tentang hasil karya murid.
·
Token
ekonomi diberi kepada murid sebagai ganjaran.
·
Hasil
karya murid yang cemerlang dipamerkan di ruang pameran dalam kelas.
|
Kemahiran
Berfikir :
Menilai,
membuat Kesimpulan
TKP :
Interpersonal
Intrapersonal
Nilai :
Kekemasan
|
Refleksi :
Semua murid
dapat kuasai bahasa seni visual dengan betul.
No comments:
Post a Comment